Policjanci z różnych krajów testują najnowsze technologie, takie jak aplikacje mobilne usprawniające zbieranie zeznań od świadków, czy dające dostęp do kartotek przestępców, by zwiększyć swoją efektywność. Narzędzia tego typu przyspieszają przepływ informacji i zwiększają bezpieczeństwo przetwarzanych przez służby publiczne danych. Stosowanie niektórych rozwiązań już przynosi wymierne rezultaty – satelitarne nadajniki GPS dają nawet 80% skuteczność w zatrzymywaniu uciekających samochodami przestępców.
Globalny Policyjny System
Globalny system pozycjonowania satelitarnego (Global Positioning System, GPS) jest technologią od dawna stosowaną na masową skalę, także przez Policję.
– Wiele rozwiązań z zakresu monitoringu GPS znajduje zastosowanie nie tylko w biznesie. Dostrzegamy duże zaangażowanie Policji w odzyskiwaniu skradzionych pojazdów wyposażonych w systemy GPS.
Zebrane przez monitoring dane o lokalizacji samochodów prezentowane są na dokładnych mapach satelitarnych, dzięki czemu interwencyjne siły Policji trafiają bezpośrednio do skradzionego pojazdu. Istnieje również możliwość instalowania tego typu narzędzi w cywilnych pojazdach osób objętych dozorem policyjnym lub wymagających ochrony, dostarczających na podstawie systemu identyfikującego kierowcę cennych danych operacyjnych – zauważa Kamil Jakacki, Dyrektor Sprzedaży na Polskę oraz Europę Środkowo-Wschodnią, firmy Cartrack, będącej jednym z globalnych liderów monitoringu GPS obsługującego na całym świecie ponad 500 tys. pojazdów.
Służby mundurowe korzystają już z GPSu, jednak niewiele jednostek miało okazję przetestować najbardziej zaawansowane rozwiązania w tym zakresie, takie jak np. specjalna, montowana na radiowozach wyrzutnia pocisków namierzanych przez GPS, które po przyczepieniu się do celu pozwalają śledzić jego pozycję. W chwili zamontowania urządzenia na karoserii pojazdu, którym przemieszczają się podejrzani, funkcjonariusze wyłączają syreny i zaprzestają pościgu, a dalszym śledzeniem auta zajmuje się centrala. W ten sposób ścigani kierowcy myślą, że „zgubili” policję i zmniejszają prędkość, z jaką jadą, obniżając ryzyko kolizji. Wypadki spowodowane podczas policyjnych pościgów są poważnym problemem w Stanach Zjednoczonych – rocznie z tego powodu ginie tam średnio ponad 300 osób. Technologia pocisków GPS wpływa korzystnie na bezpieczeństwo na drodze w czasie pościgu, gdyż jej zastosowanie zwiększa odsetek zatrzymań, w których nie doszło do uszczerbku na zdrowiu (nawet do 100%).
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest zintegrowanie nawigacji GPS z wieloma urządzeniami stosowanymi przez Policję drogową, na przykład z wideo rejestratorami. Narzędzia tego typu łączą w sobie funkcjonalność nawigacji GPS – posiadają np. rozbudowane mapy drogowe czy ostrzeżenia przed korkami – z rejestracją wideo w formacie AVI. Można ich używać zarówno jako zamienników dla urządzeń stosowanych w Policji, jak i jako ich uzupełnienie. Zintegrowane systemy GPS mogą pomóc osiągnąć lepsze i dokładniejsze pomiary, poprzez zestawienie nagranego filmu z danymi z satelity o przejechanej trasie.
Mobilni funkcjonariusze
Technologie mobilne stają się coraz bardziej popularne wśród osób indywidualnych i firm, o czym świadczą dane dotyczące użytkowania smartfonów i tabletów. Jak wynika z raportu Deloitte „TMT Media Predictions 2013”, pod koniec 2013 r. na całym świecie było ponad miliard urządzeń mobilnych. Ponadto, z raportu Capgemini Cars Online wynika, że 51% badanych osób od swojego następnego samochodu oczekuje, że będzie on wyposażony w rozwiązania technologiczne i aplikacje mobilne stosowane w codziennym życiu. W obliczu tak wielkiej popularności tego typu urządzeń, stosowanie ich w instytucjach publicznych wydaje się być tylko kwestią czasu. Dla przykładu, w Belgii korzystanie ze smartfonów przez policjantów pozwoliło zredukować nawet o 20 minut czas przeznaczany na wiele procesów administracyjnych, co w rezultacie zaowocowało oszczędnością prawie miesiąca roboczego w skali roku. Raport Accenture “Preparing police services for the future. Six steps toward transformation” z 2013 r. pokazuje z kolei, że funkcjonariusze z Wielkiej Brytanii oszczędzają dziennie 15 minut (7,5 godziny w miesiącu) dzięki zastosowaniu mobilnych technologii w procesie zbierania zeznań od świadków. Funkcjonariusze wyposażeni w smartfony i tablety uzyskują dzięki nim natychmiastowy dostęp do wszystkich potrzebnych im danych, takich jak kartoteki, portrety przestępców czy historie wykroczeń drogowychPolicja z Nowego Yorku wykorzystuje z kolei zautomatyzowany system monitorowania materiałów dowodowych, który został zaprojektowany przez Capgemini i jest wspierany przez SAP. Rozwiązanie Capgemini pozwoliło m.in. skrócić czas wystawiania faktur z 15 do 7 minut.
Technologie mobilne to także systemy integrujące pracę wielu urządzeń, pozwalające na wygodne przeglądanie danych przez funkcjonariuszy znajdujących się w radiowozie.
– Urządzenia zgodne z popularnymi systemami nawigacyjnymi GPS i GLONASS, oparte na stałej komunikacji online „uczą się” w trakcie jazdy samochodem, gromadząc najnowsze dane o trasach i ruchu drogowym. Oczywiście, aplikacje budowane z myślą o wykorzystaniu w samochodach muszą brać pod uwagę bezpieczeństwo kierowcy. Jego zapewnieniu mają służyć takie rozwiązania, jak komunikaty głosowe, bezprzewodowa integracja kokpitu z telefonem kierowcy czy nawet z telefonami czy tabletami wszystkich pasażerów auta. Ostatnia z wymienionych funkcjonalności oddaje część kontroli nad mniej krytycznymi funkcjami samochodu np. osobie siedzącej obok kierowcy – mówi Wojciech Mach, dyrektor zarządzający Luxoft Poland, jednego z największych dostawców usług IT w Europie Środkowo Wschodniej.
Dzięki takim rozwiązaniom funkcjonariusze mieliby dostęp do wszystkich możliwych informacji, wyświetlonych w optymalny niezakłócający prowadzenia samochodu sposób.
Instytucje publiczne nie zawsze mają odpowiednie zasoby kadrowe i kompetencje do samodzielnego wdrożenia nowych technologii. Outsourcing niektórych procesów może zapewnić, że zostaną one wprowadzone według najlepszych standardów.
– Korzystanie z usług zewnętrznego dostawcy generuje oszczędności w granicach od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu procent. Jak wynika z szacunków Infosys BPO Europe, na pierwszym etapie współpracy outsourcingowej, dostawca usług jest w stanie zapewnić efektywność umożliwiającą uzyskanie oszczędności na poziomie 20%. Z czasem ich wysokość, w miarę jak zmniejsza się liczba osób zaangażowanych w obsługę procesów klienta, dochodzi do 40 – 50% – mówi Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO EMEA.
Polska Policja w 2013 r. dysponowała budżetem w wysokości 8,5 mld zł, z czego na wydatki rzeczowe przeznaczono blisko 1,34 mld zł. Mimo, iż nie są to kwoty, które mogą w pełni zaspokoić potrzeby służb policyjnych, jednostki coraz sprawniej modernizują swoją infrastrukturę IT i wdrażają nowe technologie. Dla przykładu, Mazowiecka Policja wykorzystuje aplikację mobilną, by informować mieszkańców o aktualnościach, dostarczać porady prewencyjne, fotoprzestrogi czy aktualne bazy numerów telefonów. Służby policyjne będą coraz częściej wdrażać innowacyjne rozwiązania, m.in. dzięki współpracy z zewnętrznymi partnerami.
Źródło: Informacja prasowa.
Moim zdaniem dobrze w policji czy innych służbach porządkowych sprawdziłaby się technologia Google Glass
Służby mundurowe powinny być w grupie gdzie nowości technologiczne trafiają w pierwszej kolejności.